online cursus maken en verkopen

Je kunt er tegenwoordig bijna niet meer omheen: online cursussen zijn hot! Dankzij het internet kunnen we ineens honderden (of duizenden) mensen helpen in plaats van een handje vol tijdens een 1 op 1 traject. Dat betekent dus dat je ook een stuk meer kunt gaan verdienen, je noemt dit een schaalbaar product. Daarnaast zorgt een online cursus ook voor een passief inkomen. Je kunt namelijk op meerdere manieren je cursus verkopen zónder hier actief mee bezig te zijn. Klinkt goed, toch? Wil jij een online cursus maken en verkopen? Ik ga je hieronder vertellen hoe je dat doet.

Deel 1: een online cursus maken

Zoals je ziet in een online cursus een leuke manier om jouw kennis om te zetten in geld. Maar een online cursus zet je niet zo 1 2 3 in elkaar. Aan welke dingen moet je denken voordat je een online cursus kunt gaan maken?

Kies een niche

Voordat je begint met het maken van je cursus, is het essentieel om een duidelijke niche te kiezen. Denk aan je expertisegebied, de behoeften van je doelgroep en de concurrentie. Wat maakt jouw kennis uniek? Welke problemen kun je oplossen voor jouw doelgroep? Door je te richten op een specifieke niche, kun je jezelf onderscheiden en jouw doelgroep écht aanspreken.

Het gevaar van geen niche kiezen is dat je niemand écht aanspreekt.

Bepaal de prijs en de vorm van de cursus

Het bepalen van de prijs van je cursus kan een lastige klus zijn. Onderzoek de markt en kijk wat jouw concurrenten vragen voor vergelijkbare cursussen. Kijk ook naar welke waarde jouw cursus biedt en hoeveel tijd en moeite je erin hebt gestoken.

Toch blijft het altijd een beetje ‘natte vinger werk’. Doe vooral wat goed voelt. Er zijn wel wat psychologische trucjes die je kunt hanteren bij jouw prijzen. Zo werk het beter om een cursus bijvoorbeeld €199 te maken in plaats van €200. Daarnaast is het slim om een prijs op een ‘4’ of een ‘7’ te laten eindigen. Ik heb namelijk ooit in een cursus geleerd dat mensen hierbij denken dat er echt over de prijs is nagedacht en het dus als een eerlijke prijs overkomt.

Wat betreft de cursusvorm, zijn er verschillende opties. Je kunt bijvoorbeeld video’s opnemen, modules uitschrijven of een combinatie daarvan. Afwisseling is vaak wel fijn voor de cursist. Kies de vorm die het beste past bij jouw doelgroep en de inhoud van je cursus.

Creëer waardevolle inhoud

Nu komt het leukste gedeelte: het creëren van je cursusinhoud! Zorg ervoor dat de inhoud waardevol, relevant en boeiend is voor je doelgroep. Breek moeilijke onderwerpen op in behapbare stukken, gebruik voorbeelden om dingen duidelijk uit te leggen en vergeet niet om interactieve elementen toe te voegen om de betrokkenheid te vergroten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een quiz of een opdracht.

Filmen en editen

Het filmen en bewerken van je cursusmateriaal, hoeft echt niet met fancy apparatuur. De meeste smartphones zijn tegenwoordig voorzien van hele goede camera’s. Zorg voor goede belichting, helder geluid en een duidelijke presentatie. Wees niet bang om te experimenteren met verschillende opname- en bewerkingsstijlen totdat je de perfecte pasvorm voor jouw cursus vindt.

Zelf maak ik het mezelf nóg makkelijker: ik maak een presentatie in Canva en neem hier ook in op. Je ziet dan mijn presentatie en mij zie je klein onderin de boel aan elkaar praten. Het hoeft echt niet moeilijk.

Hoe nu verder?

Ik heb de cursus van Door met Daphne gevolgd: Je online cursus in 5 stappen. Een korte, praktische cursus zodat je direct kunt doorpakken.

Als jij een online cursus wilt maken en verkopen, kan ik deze beginnerscursus écht aanraden! Zoals de titel van de cursus het al zegt: je leert in 5 stappen hoe je een online cursus maakt. En als kers op de taart leert ze je ook hoe je jouw video’s kunt editen in een speciaal programma én hoe je jouw cursus in Huddle kunt zetten. Ik gebruik zelf ook Huddle voor al mijn cursussen, super fijn én makkelijk te gebruiken.

En ik heb een leuke kortingscode voor jou geregeld! Met de code ‘Geldkwebbel’ krijg je 10% korting.  

Wat leer je in “Je online cursus in 5 stappen”

  • Kies je niche (6 lessen)
  • Kies je prijs (4 lessen)
  • Jouw naam kiezen (1 les)
  • Welke cursusvorm moet je kiezen (5 lessen)
  • De inhoud bedenken (4 lessen)
  • Filmen en editen (11 lessen)
  • Cursusplatform inrichten (8 lessen)

Een groot voordeel van deze cursus? Dat het korte video’s zijn. Daardoor kun je je aandacht er goed bijhouden en is het goed te volgen.

Deel 2: Het verkopen van jouw online cursus

Een online cursus maken is één, maar het verkopen daarvan is hele andere koek. Het lijkt soms alsof andere ondernemers zonder enige moeite duizenden cursussen verkopen per maand, maar ik kan je vertellen dat dit echt niet als vanzelf gaat. Er gaat tijd in zitten en zonder een goede strategie ga je het niet redden. Wat is belangrijk als jij jouw online cursus wilt verkopen?

Bouw een verleidelijke salespagina

Een overtuigende salespagina is essentieel om potentiële klanten te overtuigen zich aan te melden voor jouw cursus. Gebruik pakkende koppen, duidelijke voordelen en reviews van tevreden klanten om de waarde van je cursus te benadrukken. Zorg ervoor dat de pagina overzichtelijk is en de voordelen van het volgen van jouw cursus duidelijk communiceert.

Let op: een salespagina schrijven is geen makkelijk proces. Ik heb er heel lang op zitten oefenen en nog blijf ik het lastig vinden.

Kies een betaalsysteem

Maak het aanmelden en betalen voor je cursus zo eenvoudig mogelijk. Gebruik een betrouwbaar betaalplatform en bied verschillende betaalopties aan, zoals creditcard, PayPal en iDeal, om het voor je klanten gemakkelijk te maken om te betalen.

Ik gebruik zelf Plug&Pay (en Mollie). Ik ben écht fan van Plug&Pay, omdat het super easy in gebruik is. ik ben namelijk helemaal niet technisch, maar hiermee kan ik goed uit de voeten. Alles is met een paar muisklikken in te stellen en je kunt het aan andere systemen koppelen. Ik heb mijn Plug&Pay, Huddle en Mailblue allemaal aan elkaar gekoppeld. Daardoor krijgt een klant na aankoop direct een mailtje met de inloggegevens naar Huddle én ze komen in een mailfunnel via Mailblue.

Maak potentiële klanten warm met een weggever

Een gratis weggever, zoals een e-book, checklist of mini-cursus, kan een krachtige manier zijn om potentiële klanten kennis te laten maken met jouw expertise en hen warm te maken voor je betaalde cursus. Geef waardevolle informatie weg en laat zien wat ze kunnen verwachten als ze zich aanmelden voor je volledige cursus.

Jouw cursus verkopen door middel van e-mailmarketing

Emailmarketing is een geweldige manier om in contact te blijven met je klanten en hen te betrekken bij je cursus. Stel een emailflow in die potentiële klanten herinnert aan de voordelen van je cursus, reviews deelt van tevreden klanten en hen aanmoedigt om actie te ondernemen door zich aan te melden.

Met e-mailmarketing kun je continu jouw vijver vullen en jouw cursus verkopen zonder 24/7 actief te promoten.

Welke promotie kanalen zet je in?

Last but not least, vergeet niet om de juiste promotiekanalen in te zetten om je online cursus te promoten. Dit kan sociale media, blogposts, podcasts, webinars, en betaalde advertenties omvatten. Experimenteer met verschillende kanalen en analyseer wat het beste werkt voor jouw doelgroep.

Bekijk ook welk social media kanaal het meest geschikt is voor jou. Richt je je voornamelijk op ondernemers, dan kan LinkedIn interessant zijn. Maar je kunt ook denken aan Instagram, TikTok, Pinterest, et cetera.

Wil jij leren hoe je een online cursus verkoopt?

Ook hier heeft Daphne een cursus voor: Verkopen als een marketing goeroe.

Ik heb deze net afgerond en ook hier weer veel geleerd. Ik heb namelijk zelf ondervonden dat het verkopen van een cursus niet vanzelf gaat. Ik vind het soms ook best wel pittig, dus deze cursus heeft mij weer een beetje moed gegeven.

Ook voor deze cursus heb ik een kortingscode gefikst: met ‘Geldkwebbel’ krijg je 10% korting op Verkopen als een marketing goeroe.

Wat leer je in “Verkopen als een marketing goeroe”?

  • Je salespagina (6 lessen)
  • Betaalpagina maken en instellen (4 lessen)
  • Je klant warm maken (6 lessen)
  • E-mailflow laten groeien (10 lessen)
  • Instapproduct (2 lessen)
  • Omzet verhogen (6 lessen)
  • Promotiekanalen (4 lessen)

Extra tof aan deze cursus? Dat je een basis template krijgt om te integreren in jouw Mailblue account. Op die manier kun je zonder technische kennis jouw weggever funnel implementeren.

Je online cursus maken en verkopen gaat dus niet vanzelf

Je kúnt er zeker wel een passief inkomen mee verdienen, maar daarvoor moet je eerst áctief aan de slag. Maar hey, het is helemaal niet erg om hard te werken. Maar het is ook niet erg om daarna lekker geld te verdienen op momenten dat je niet aan het werk bent. Het geeft je een stukje vrijheid en je bent daardoor minder afhankelijk van één inkomstenbron.  

In mijn blog komen soms affiliate linkjes voor. Dat houdt in dat wanneer jij iets koopt via zo’n link, ik een kleine vergoeding krijg. Dit kost jou natuurlijk niets extra, maar je helpt mij hier wel heel erg mee.

Ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[instagram-feed]