As je een onderneming hebt, fluctueren je inkomsten iedere maand. Dit geeft onzekerheid, al word je er ook creatief van. Toch kun je ook als ondernemer vaste, terugkerende inkomsten creëren, bijvoorbeeld met een membership. Een membership is een abonnementsvorm waarbij klanten je iedere maand een tarief betalen, zodat je terugkerende kosten hebt. Toch is het niet zo makkelijk om een membership op te zetten. Dit is geen model dat bij iedereen past. Ik kan het weten, want ik héb een membership, namelijk de Sidehustle Academie. Ik ga jullie hieronder vertellen hoe je geld kunt verdienen met een membership en hoe dit werkt.

Wat is een membership precies?

Laten we bij het begin beginnen: wat is een membership? Een membership is een product waarbij klanten maandelijks of jaarlijks betalen voor toegang tot specifieke producten, diensten of content. Dit kan variëren van online cursussen en coaching tot exclusieve community’s en digitale producten.

Je kunt het vergelijken met de sportschool. Jij betaalt maandelijks een tarief en daarvoor mag jij een x aantal keer per week sporten.

Hetzelfde geldt voor zo’n membership. Je betaalt maandelijks een bedrag en in ruil daarvoor mag je gebruik maken van de content die hierin wordt gedeeld.

Als we even mijn Sidehustle Academie als voorbeeld nemen: Members betalen €27 (ex btw) per maand. Daarvoor mogen ze al mijn cursussen volgen die erin staan en meedoen aan de challenges die ik organiseer. Daarnaast wordt er ook nog 1 of 2 keer per maand een masterclass gegeven door een gast-expert (opnames worden toegevoegd aan de leeromgeving) én organiseer ik 2x in de maand een co-work sessie.

Tijdens deze sessies werken we 1,5 uur aan een sidehustle idee. Onze eigen projecten en ideeën belanden namelijk vaak op de plank omdat we hier geen tijd voor hebben. (Eigenlijk geen tijd voor maken, want we laten werk en gezin voorgaan). Deze sessies zijn een stok achter de deur. Iedere keer zet je weer stappen voor jezelf en dat geeft voldoening.

Wat zijn de voordelen van een membership?

Waarom zou je kiezen voor een membership in plaats van cursussen, diensten of producten los verkopen? Een aantal voordelen:

1. Stabiele inkomsten

Met een membership kun je maandelijkse of jaarlijkse inkomstenstromen genereren, waardoor je meer stabiliteit hebt in je bedrijf. Daardoor heb je de mogelijkheid om creativiteit te laten stromen.

2. Langdurige relaties met meer diepgang

Door klanten aan te trekken die lid worden van jouw membership, bouw je langdurige relaties op en vergroot je de loyaliteit van je klantenbestand. Je leert je members beter kennen dan wanneer je een losse DIY cursus aan hen verkoopt.

Ik vind het super gezellig om sessies te organiseren en te horen waar zij mee bezig zijn. Het is namelijk ontzettend leerzaam om elkaars verhalen te horen.

3. Schaalbaarheid

Eenmaal opgezet, kun je een membership makkelijk opschalen omdat je je niet telkens opnieuw een product hoeft te lanceren. Tuurlijk blijf je je membership verbeteren en dingen toevoegen, maar je hoeft niet continu opnieuw te beginnen. Daarnaast zijn je blije members goed voor je zelfvertrouwen én voor je marketing.

Zitten er ook nadelen aan een membership?

Tuurlijk, er zitten zeker ook nadelen aan. Zo kan het lastig zijn om iedere maand weer nieuwe content te bedenken voor het membership. Je krijgt daarnaast te maken met mensen die opzeggen. Dat is heel normaal, maar het kan je toch even onzeker maken.

Ik heb weleens gedacht om ermee te stoppen, bijvoorbeeld na een afmelding. Maar dan bedenk ik weer hoe leuk ik het vind en ik ga dit gewoon doorzetten. Er zitten fantastische vrouwen in mijn Sidehustle Academie en ik ga dit nog véél groter maken. Er komt nog veel meer leuks aan en dat vind ik het leuke eraan. Het is mijn speeltuin. Alles wat ik creëer komt in mijn academie. Ik wil een soort bibliotheek maken voor ondernemers en vrouwen die geld willen verdienen naast hun baan. Een soort Netflix, maar dan voor ondernemende mensen.

Tips voor succes

Hier zijn een paar tips om je te helpen bij het opzetten van een succesvol membership:

1. Bied waardevolle inhoud

Zorg ervoor dat je waarde toevoegt aan je membership door goede content, exclusieve aanbiedingen en/of expertise te bieden die je nergens anders kunt vinden.

2. Creëer een community

Bouw een sterke community rondom je membership, waar leden zich betrokken voelen en met elkaar meedenken. Ik gebruik Huddle voor mijn membership en hieraan zit een community gekoppeld. Ik heb heel veel verschillende “borden” aangemaakt, zodat onder elk bord vragen over een bepaald onderwerp gesteld kunnen worden.

3. Blijf vernieuwen

Blijf luisteren naar de behoeften van je leden en blijf vernieuwen door nieuwe content of activiteiten toe te voegen.

4. Zet andere kanalen in voor de marketing

Je kunt bijvoorbeeld Pinterest of Instagram inzetten om nieuwe klanten te werven voor je membership.

Wil je ook een membership starten?

Het opzetten van een membership kan een leuke manier zijn om doorlopend geld te verdienen terwijl je waarde biedt aan jouw members. Je kunt in Huddle heel laagdrempelig jouw community opbouwen. Je kunt Huddle de eerste 14 dagen gratis uitproberen.

Ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[instagram-feed]