software voor ondernemers

Als online ondernemer kun je niet zonder software, maar er is zoveel aanbod dat het moeilijk kan zijn om een keuze te maken. Ik krijg weleens de vraag welke programma’s en systemen ik allemaal gebruik voor Geldkwebbel. Dus ik dacht, ik bundel alles in een blog. Op die manier kan iedereen het lezen en wie weet doe je nog wat nieuwe kennis op. Ik begon Geldkwebbel drie jaar geleden, toen heette het nog anders. Ik wist toen nog niet echt welke richting ik op wilde gaan, maar als je niet maar ‘gewoon begint’, dan kom je nergens.

Gaandeweg werd mijn niche eindelijk duidelijk (sidehustles) en vanaf dat moment begon mijn Instagram account echt te groeien. Waar ik eerst alleen een blog had, heb ik nu ook eigen producten. Ik zal jullie hieronder vertellen welke software programma’s ik gebruik.

software voor ondernemers

Software voor mijn website/blog

We beginnen als eerst met mijn website/blog. Ik heb mijn website zelf gebouwd in WordPress. Ik wist toen nog helemaal niets hiervan en ik heb zelf alles uitgezocht. Het is niet de meest fancy website, maar ik vind ‘m prima zoals die is! Alles is er makkelijk op te vinden en het ziet er gewoon rustig en netjes uit. Ik zit met mijn WordPress website bij Strato. Ik heb niet voor Strato gekozen omdat ie mij het beste leek, het was op dat moment de enige die ik kende. Misschien dat het ergens anders goedkoper kan, maar ik vind het fijn werken. Ik weet inmiddels alles te vinden en ik ben dan zo autistisch dat ik niet wil overstappen naar iets anders (HA HA).

Wil jij niet zelf uitzoeken hoe je een website bouwt? Dan kun je Phoenix gebruiken. Dit zijn kant en klare templates, waarin je in een aantal muisklikken jouw website naar jouw eigen smaak kan inrichten. Via deze link kun je het 14 dagen gratis proberen.

Software voor online ondernemers: Betaalpagina

Inmiddels gebruik ik mijn website niet meer alleen om blogs op te plaatsen, maar verkoop ik ook mijn eigen producten: onder andere e-books, templates en natuurlijk De Sidehustle Academie. Dat betekent dat ik nu echt een online ondernemer ben 😉 en je kunt hier verschillende soorten software voor gebruiken. Ik heb gekozen voor Plug&Pay. Niet de goedkoopste, maar wel de beste (in mijn ogen). Je kunt namelijk in een paar muisklikken je betaalpagina inrichten. Ik heb de premium versie, zodat ik onbeperkt producten kan toevoegen. Ik wil namelijk op termijn heel veel online producten aanbieden. Daarnaast biedt Plug&Pay als enige de optie om een kassakoopje toe te voegen aan de check out, waardoor je conversie omhoog gaat (je verdient dan meer aan een klant). EN alsof dat nog niet genoeg is, kun je ook na de aankoop nog een upsell doen op de bedankpagina. Dat zorgt ook weer voor extra omzet.

De statistieken van mijn eigen kassakoopjes: 48% van mijn klanten heeft een kassakoopje erbij gekocht. Dit is dus in principe ‘gratis omzet’. Klanten zitten namelijk al in de koop modus. Profiteer daarvan!

Plug&Pay

Daarnaast heb je Mollie nodig om aan je betaalpagina te koppelen. Zonder Mollie kunnen klanten niet betalen. Ik heb zelf de opties iDeal aanstaan voor Nederlandse klanten, BanContact voor Belgische klanten en SePa voor automatische incasso voor als iemand in termijnen wil betalen.

Leeromgeving

Zoals hierboven genoemd heb ik een cursus waarin ik mensen help om hun ideale sidehustle te vinden. Zo’n cursus moet je ‘stallen’ in een leeromgeving. Ik heb gekozen voor Huddle, omdat ik dit de makkelijkste optie vond. Van andere leeromgevingen weet ik niet echt veel en ik vind het een pluspunt dat Huddle ook in een app te gebruiken is. Ik zit zelf in heel veel verschillende Huddle community’s. Natuurlijk moest ik Huddle ook uitvogelen, maar na een tijdje had ik het in de vingers. Je kunt je video materiaal uploaden in Huddle via YouTube of via Vimeo. Ik heb voor dat laatste gekozen. Dit kost wel geld, maar ik vind het fijn in gebruik.

Huddle

Masterclasses geven

Als online ondernemer kun je ook webinars of masterclasses geven, hiervoor heb je ook speciaal software nodig. Ik gebruik hiervoor WebinarGeek en ik vind dit super gebruiksvriendelijk. Je kunt je presentatie in PDF uploaden, maar je kunt er ook voor kiezen om je scherm te delen. Ik maak zelf altijd mijn presentatie in Canva en sla dit als een PDF bestandje op, welke ik vervolgens in WebinarGeek upload. Je kunt in principe prima met de goedkoopste versie werken, maar omdat ik regelmatig gastsprekers heb, moet ik de duurdere variant afnemen. Anders kan ik geen andere sprekers uitnodigen. Bij WebinarGeek kun je je masterclass (of webinar) opnemen en deelnemers een replay sturen. Dit gaat automatisch. Je kunt er ook nog een aantal follow up mails aan koppelen.

Je kunt met de gratis versie heel veel doen in Canva. Ik ben ook begonnen met de gratis versie, dit was prima. Inmiddels heb ik een betaald account, omdat ik hierin meer opties heb. Dit kost €11,99 per maand.

Mailsysteem software

Daarnaast gebruik ik ook een mailsysteem voor mijn nieuwsbrief. Als online ondernemer is het verstandig om een mailinglist op te bouwen en hier heb je ook speciale software voor. Ik gebruik hiervoor MailBlue. Dit is hetzelfde als ActiveCampaign, maar dan in het Nederlands. Dus ook een Nederlandse klantenservice. Ik ben erg te spreken over MailBlue, je kunt alle statistieken zien. Hoeveel mensen staan er op je lijst, hoeveel mensen openen je mail, hoeveel mensen klikken op de link in je mail. Je kunt alles bijhouden. Via deze link kun je MailBlue 14 dagen gratis uitproberen.

Wat nog meer?

Verder volg ik regelmatig cursussen om nieuwe kennis op te doen.

Mocht er nog iets bijkomen, zal ik de blog weer updaten!

Disclaimer

Dit artikel bevat affiliate links. Als jij iets via deze link koopt, krijg ik wellicht een vergoeding. Jij betaalt hiervoor niets extra.

Ook interessant

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[instagram-feed]