omzet

Als ondernemer is het een feit dat je te maken zult krijgen met schommelingen in je omzet. Een tegenvallende omzet kan ontmoedigend zijn, maar het biedt ook kansen om je bedrijf te versterken en te groeien. In deze blog deel ik mijn persoonlijke ervaringen en geef ik praktische tips hoe om te gaan met een tegenvallende omzet. Samen zorgen we ervoor dat je sterker uit deze periode komt!

Voorbereiding is het halve werk

Voordat ik volledig de stap naar het ondernemerschap maakte, hield ik rekening met de mogelijkheid van mindere periodes. Daarom zorgde ik voor een buffer waarmee ik mezelf vier maanden salaris kon uitbetalen. Dit gaf me de rust en ruimte om mijn bedrijf op te bouwen zonder meteen in financiële problemen te komen. Heb jij een financiële buffer? Zo niet, overweeg om er een op te bouwen. Het biedt stabiliteit en zekerheid.

Eerste maanden: een vliegende start

De eerste maanden van mijn onderneming verliepen boven verwachting goed. Ik draaide mooie omzetten (8k+, 9k+ en zelfs één keer 10k+) en kon mijn buffer aanvullen. En dankzij deze hoge omzetten kon ik mezelf een flink salaris uitbetalen. Ik heb wél iedere maand ook een deel naar mijn buffer gestort – just in case. Dit hoge salaris heb ik inmiddels weer iets verlaagd. Het is belangrijk om flexibel te zijn en je uitgaven aan te passen aan de huidige financiële situatie van je bedrijf.

Het is wel belangrijk om in gedachten te houden dat dit omzet is. Er gaat nog belasting van af én ik heb zo’n €1.500 aan kosten iedere maand. Deze kosten zitten voornamelijk in mijn Plug&Pay abonnement, Huddle, Webinargeek, Mailblue en natuurlijk: mijn boekhouder. Er zijn nog meer kosten, maar dit zijn de ‘duurste’.

Rustigere periodes benutten

De zomerperiode is voor veel ondernemers een rustigere tijd, zo ook voor mij. Juni was mijn omzet lager dan voorgaande maanden, namelijk 5k+. En juli wordt waarschijnlijk nog minder.

Dit is ergens jammer, maar geeft mij wel de mogelijkheid om nieuwe dingen uit te werken en mijn strategie te herzien. Een tegenvallende omzetperiode kan frustrerend zijn, maar zie het als een kans om je bedrijf onder de loep te nemen en te verbeteren. Welke nieuwe ideeën kun jij uitwerken? Heb je tijd voor een herziening van je marketingstrategie of misschien voor het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten?

Ik ben in ieder geval volop bezig met de Sidehustle Academie. Na een jaar kan ik nu eindelijk zeggen dat het goed loopt, er komen steeds meer leden in én ik vind dit het leukste om te doen.

Vooral omdat ik nu iedere week 2 co-work sessie organiseer en daarmee echt een stok achter de deur ben voor mijn leden. Iedere week kun je dus 3,5 uur met mij samen werken.

Én dan zijn er nog hele toffe workshops waaraan je als lid zonder extra kosten mag deelnemen.

>> Meer informatie over de Sidehustle Academie

Praktische tips om te verbeteren

1. Analyseer je cijfers:

Kijk goed naar je financiële gegevens. Waar zitten de knelpunten? Zijn er specifieke maanden of seizoenen waarin je omzet lager is? Begrijpen waar de problemen liggen is de eerste stap naar verbetering. Je kunt er dan namelijk op in spelen en rekening mee houden.

2. Klantenbinding:

Zorg ervoor dat je bestaande klanten tevreden zijn en terug blijven komen. Een loyale klant is goud waard. Daarom geef ik eigenlijk ook bijna alles wat ik maak (denk aan cursussen en challenges) aan de leden van de Sidehustle Academie, ondanks dat ondernemers om mij heen dit afraden. Zij vinden de Academie al te waardevol voor die €37 investering per maand. Maar het is mijn bedrijf, mijn regels. Het voelt goed om mijn leden blijvend te belonen voor hun lidmaatschap.

3. Marketinginspanningen verhogen:

In rustige tijden is het verleidelijk om marketing te verminderen om kosten te besparen, maar dit is juist de tijd om extra zichtbaar te zijn. Kun je meer doen met sociale media of misschien een promotieactie organiseren?

Ik ga deze zomer iedere dag iets posten op Instagram voor meer zichtbaarheid. Ik heb nu meer tijd om reels te maken, dus ik ga daarmee testen.

4.Nieuwe markten aanboren:

Overweeg om je diensten of producten aan te bieden aan nieuwe doelgroepen. Dit kan je omzet een flinke boost geven. Zo heb ik besloten om mij niet meer alleen op sidehustles naast je baan te gaan richten, maar ook op ondernemers. Ik heb zelf ondervonden hoe belangrijk het is om meerdere verdienmodellen binnen je bedrijf te hebben, dus ik wil graag andere ondernemers hierin adviseren. Hoe dit verder vorm gaat krijgen, zal blijken.

5. Netwerken:

Ga naar evenementen en bouw relaties op met andere ondernemers. Samen sta je sterker en kun je wellicht nieuwe klanten aantrekken of samenwerkingen aangaan. Ik krijg bijna al mijn freelance klussen dankzij mijn netwerk. Ik ga dus steeds vaker naar netwerk events én soms ‘koop ik mezelf in een netwerk’. Hoe? Door een cursus te kopen waar een community bij zit. In sommige gevallen doe ik nog echt iets met de cursussen, in andere gevallen gaat het mij puur om de community die erbij zit.

Enthousiasme en doorzettingsvermogen

Ondernemerschap vraagt om enthousiasme en doorzettingsvermogen, vooral in moeilijke tijden. Elke uitdaging is een kans om te leren en te groeien. Denk terug aan waarom je ondernemer bent geworden en gebruik die passie om door te gaan. Welke stappen ga jij vandaag zetten om je omzet te verbeteren?

Dus, in een notendop:

Een tegenvallende omzet hoeft niet het einde van de wereld te zijn.

Ik heb mijn salaris iets naar beneden geschroefd en gebruik de rustige tijden om te netwerken en nieuwe kansen te ontdekken. Plus: ik heb deze zomer álle tijd voor mijn affiliate websites. Doel is om aan het eind van de zomer 3 websites af te hebben. Wil jij ook een affiliate website? Check dan eens deze zomerdeal.

In mijn blog komen soms affiliate linkjes voor. Dat houdt in dat wanneer jij iets koopt via zo’n link, ik een kleine vergoeding krijg. Dit kost jou natuurlijk niets extra, maar je helpt mij hier wel heel erg mee.

Ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

[instagram-feed]