Heb je een webwinkel of ga je er eentje beginnen? Misschien om je dagelijks brood mee te verdienen of juist als side hustle? Dan is het belangrijk dat je nadenkt over welke betaalmethoden je gaat aanbieden. Klanten willen graag zo gemakkelijk mogelijk kunnen afrekenen. Is je online betaalproces te ingewikkeld, dan loop je het risico dat potentiële klanten afhaken.
iDEAL
Uiteraard kun je niet zonder iDEAL. Dit is de meest gebruikte betaalmethode van Nederland. Het fijne van deze manier van betalen is dat de klant vanuit de webwinkel direct naar de vertrouwde bankomgeving wordt geleid. Het is een van de veiligste manieren om te betalen.
Waarom? Het geld wordt meteen van de rekening van de consument afgeschreven, en komt bij jou als webwinkelier terecht. Je weet hiermee zeker dat de betaling snel binnen is. Een manier van betalen die dus zeker niet mag ontbreken. Zelfs legale online casino’s bieden dit aan als een van de casino betaalwijzen. Dat zegt natuurlijk wel wat, want digitale casino’s verwerken zeer veel betalingen.
Creditcard
Steeds meer mensen gebruiken een creditcard. Niet alleen omdat het geld pas later wordt afgeschreven en dit dus een mooie manier van koop op uitstel is, maar ook omdat creditcardmaatschappijen volop reclame maken met hun belofte van 180 dagen garantie. Gaat er iets bij de aankoop niet goed, dan kan de klant zijn of haar geld terugkrijgen. De meest gebruikte creditcards zijn VISA en Mastercard. Overigens komen er ook steeds meer virtuele aanbieders bij. Denk bijvoorbeeld aan Revolut of N26.
Goed om te weten: een creditcard is best een dure betaalmethode om aan te bieden. Zo kan het zijn dat zowel jij als de klant hoge transactiekosten moet betalen. Daar moet je dus een overweging maken: is het de moeite waard? En hoeveel van mijn klanten zullen naar verwachting met creditcard willen afrekenen? Het is het uitzoeken waard.

PayPal
PayPal is door de jaren heen ook flink populairder geworden. En dat terwijl deze betaalmethode helemaal niet nieuw is. Het bestaat al sinds 1998 en was een van de eerste digitale portemonnees. Het mooie van PayPal is dat het wereldwijd geaccepteerd wordt. Je betaalt relatief weinig voor eventuele koersopslagen.
Klanten kunnen geld op hun account zetten (en zo niet meer uitgeven dan ze willen) of hun account koppelen aan een bankrekening. Het is een geliefde methode nu online betalen zelfs belangrijker wordt dan pinnen. Wil je deze methode aanbieden, dan heb je een zakelijk account nodig. PayPal is een mooi alternatief als je liever geen creditcard als betaalmethode wilt aanbieden.
Achteraf betalen
In Nederland betalen veel mensen tegenwoordig achteraf. Als je deze optie aanbiedt in bijvoorbeeld je Etsy shop, Shopify-winkel of gewone webwinkel, is de kans groot dat je meer klanten aantrekt. Voor de consument is achteraf betalen een wereld van gemak. Je levert het beste product en stuurt een factuur mee. Aanbieders als Klarna en AfterPay nemen het betaalproces van de webwinkelier over, inclusief het betalingsrisico.
Voor jou als webwinkeleigenaar is dit handig, want dat betekent dat je altijd betaald krijgt – ook als de klant niet betaalt. Klanten vinden het een voordeel dat ze pas later hoeven te betalen: zo kunnen ze toch bestellen als er even weinig geld beschikbaar is. Of ze gebruiken deze diensten voor de veiligheid. Klanten die niets ontvangen, betalen immers ook niets. Zo voorkomen ze dat fraudeurs hen oplichten. Het mes snijdt dus aan twee kanten, en wel in positieve zin.
Voor de live show-dames: betaalverzoekjes
Bied je kleding en accessoires aanbieden via bijvoorbeeld Facebook Live of TikTok Live? Dan is het handig om je klanten te laten betalen via betaalverzoekjes. Veel banken bieden de optie aan om betaalverzoeken te sturen via een zakelijke bankrekening. Het lijkt op een Tikkie, maar dan zakelijk.
Betaalverzoeken hebben meerdere voordelen: Zo zijn de transactiekosten van betaalverzoeken relatief laag en het is voor klanten een enorm laagdrempelige manier van betalen. Ze betalen immers op dezelfde manier als dat ze een vriend of vriendin betalen voor een etentje in een restaurant. Handig!
Cadeaubon
Verkoop jij al cadeaubonnen? Het is een perfect marketingmiddel. Het digitale papiertje wordt gebruikt om consumenten naar je webshop te leiden. Het werkt simpel: een bestaande klant koopt een cadeaubon voor een vriend of vriendin. Die hoort op deze manier van jouw webwinkel. Omdat het tegoed alleen bij jou uitgegeven kan worden, heb je er hoe dan ook een klant bij.
De nieuwe klant rekent af met het tegoed van zijn cadeaubon, en betaalt daarmee met het geld van degene die de cadeaubon heeft gegeven. Maak je hier een goede indruk, dan heb je er waarschijnlijk een nieuwe vaste klant bij. Zeer de moeite waard, zo vinden wij althans!